Posted on

Jak wykorzystywać hantle przy ćwiczeniach ?

kettlebell-1045067_640

Znane i niedoceniane

Jednym z najbardziej znanych przyrządów do ćwiczeń kulturystycznych są hantle. Równie popularne są wśród uprawiających fitness, i szeroko rozumiane zajęcia na siłowni kojarzą się zwykle właśnie z nimi. Dzieje się tak z kilku powodów, przede wszystkim dlatego, że posiadają one różne ciężary. Dzięki temu zwiększa się ich uniwersalność i można stosować je naprzemiennie, wpływając w ten sposób na intensywność treningu. Poza tym, liczbę ćwiczeń, które można wykonać z pomocą hantli można by wymieniać w nieskończoność. Z wyjątkiem może mięśni nóg, z hantlami jesteśmy w stanie wyćwiczyć dowolną inną grupę mięśni w naszym organizmie. Po trzecie, hantle nie wymagają dodatkowego sprzętu. Inaczej niż np. sztanga z dużym obciążeniem, przy której w niektórych ćwiczeniach konieczna jest ławeczka ze statywem, hantle mogą być spokojnie używane poza siłownią, nawet we własnym pokoju do komponowania własnych zestawów ćwiczeń, dopasowanych do aktualnego celu, jaki chcemy osiągnąć. Z ich pomocą można wykonywać zarówno program ogólnorozwojowy, jak i dostosowany do jednej konkretnej części ciała. Najczęściej mowa tu o bicepsach i tricepsach.

Rodzaje i podziały hantli

Najpopularniejszym podziałem hantli jest podział na te z wymiennym i stałym obciążeniem. Można powiedzieć, że hantle ze stałym obciążeniem są wykorzystywane przede wszystkim przez ćwiczących fitness i starających się raczej zrzucić dodatkowe kilogramy, bowiem są sprzedawane najczęściej w wariantach o niewielkiej wadze, np. 0,5 kg. Dla tych, którzy przychodzą na siłownię „przypakować”, przydatne są bardziej hantle o wymiennym obciążeniu. Maksymalne, jakie się spotyka, to ok. 2×10 kilogramów. Warto też dodać, że inaczej „czuje się” w ręce hantle z jednym, cięższym talerzem, a inaczej z kilkoma o łącznej tej samej wadze. Spośród tych drugich popularne są obecnie modele z gumowanymi talerzami albo wykonanymi w całości z masy bitumicznej. W ten sposób nie rysują one podłogi przy nagłym opadnięciu. Alternatywą są klasyczne hantle metalowe.

Hantle systemowe

Tytułowy rodzaj hantli to absolutna nowość na rynku fitness. Wyglądają one nieco inaczej, bo składają się z zestawu obciążników na specjalnym statywie. Nakłada się je na półkolisty uchwyt za pomocą klucza blokującego. Ich zaletą jest o wiele szybsza wymiana ciężarów niż w przypadku tradycyjnych hantli z zamknięciem na sprężynę „motylkową”. Ponadto klucze zużywają się wolniej. Wadą jest cena, ponieważ generalnie sprzedaje się całe zestawy, a nie pojedyncze ciężarki do uzupełnienia już posiadanych, więc musimy się liczyć z koniecznością wydania paru tysięcy zł aby nabyć taki przyrząd.