Posted on

Jak urzadzić domową siłownię

physiotherapy-595529_640

Większość z nas marzy o wysportowanej i wyrzeźbionej sylwetce. W dzisiejszych czasach siłownie powstają niemal w każdym mieście. Niestety, nie każdy z nas może pozwolić sobie na miesięczny karnet, często przekraczający 100 zł. Niektórzy też wolą te pieniądze przeznaczyć na inny cel. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie domowej siłowni, w której skompletujemy sprzęt, z którego będziemy korzystać.

Domowa siłownia to nie tylko wygoda, ale też więcej czasu dla siebie. Nie jesteśmy zmuszeni dojeżdżać do siłowni, ani tracić czasu na oczekiwanie na zwolnienie urządzenia.  Przyjrzyjmy się najbardziej uniwersalnym przyrządom do ćwiczeń, które na pewno się przydadzą.

Atlas do ćwiczeń

Atlas pozwala na wykonywanie ćwiczeń kilku niezależnych partii mięśni, dzięki czemu skuteczność tego urządzenia jest bardzo duża.

Atlasy do ćwiczeń wahają się od ok 1000 zł do nawet kilkunastu tysięcy. Wszystko zależy od skomplikowania ćwiczeń, obciążenia oraz ilości stanowisk. Do domowej siłowni spokojnie wystarczy ten z niższej lub średniej półki cenowej. Chyba, że jesteśmy już na dość zaawansowanym etapie.

Tańsze atlasy są wyposażone w jedno stanowisko do ćwiczeń. Przed zakupem należy zwrócić uwagę na jakość i ogumienie elementów. Są one związane z cichą pracą uradzania. Wykończenie elementów jest bardzo ważne, jeżeli chcemy ćwiczyć w domu, natomiast mniej jeżeli urządzamy siłownię w garażu.

Ławeczka

Ławka do ćwiczeń to niemal obowiązkowy element w każdej siłowni. Koniecznie należy się w nią zaopatrzyć, zwłaszcza że wydatek nie jest duży.

W zależności od ławki, różnią się one możliwością regulacji. Te najprostsze oferują tylko jedną pozycję do ćwiczeń, ale często są przystosowane do większych obciążeń, ponieważ są stabilniejsze. Te bardziej skomplikowane oferują możliwość wykonywania kilku ćwiczeń, dzięki wielu opcji regulacji oparcia. Są one przeznaczone przede wszystkim do wolnych ciężarów.

Przed wyborem ławeczki koniecznie należy określić jakiego rodzaju ćwiczenia chcemy wykonywać. Jeżeli przymierzasz się do sztangi, zwróć uwagę na maksymalne obciążenie, na które zezwala ławka. Jeżeli ćwiczymy tylko hantli, dobry wyborem będzie ławeczka do ćwiczeń z regulacją oparcia.

Hantle do ćwiczeń

Bez dobrych hantli nie ma ćwiczeń. To chyba każdy wie.

Można usłyszeć wiele opinii na temat wyboru obciążników. Nawet takie, że ciężar to tylko ciężar, dlatego nie ma sensu przepłać.

Tak naprawdę tańsze hantle są pokryte plastikiem, co przekłada się na głośność i komfort pracy. Nie mniej jednak ważny jest sposób mocowania obciążeń. Hantle z najniższej półki cenowej mają obciążniki przykręcane plastikowymi nakładkami, które po pewnym czasie mogą się wyrobić i nie utrzymać obciążeń, co może spowodować zagrożenie. Dodatkowo czas wymiany tych obciążników znacząco się wydłuży.

Drążek do podciągania.

Idealny do ćwiczeń górnych partii ciała, przede wszystkim pleców. Na rynku można spotkać wiele rodzajów drążków do ćwiczeń. Najtańsze są rozporowe do drzwi oraz te zaczepiane o framugi. Nie polecamy ich, gdyż nie są odpowiednio stabilne, aby wykonywać intensywne treningi.

Warto wydać niewiele więcej i zaopatrzyć się w solidne drążki przykręcane do ściany lub sufitu. Gwarantują one odpowiednie bezpieczeństwo podczas ćwiczeń bez obawy, że pod wpływem naszego ciężaru spadniemy i nabawimy się kontuzji.